Del 5: Arbetar Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) källkritiskt och utifrån
bästa möjliga vetenskapliga kunskap?
Skolans
verksamhet ska utgå ifrån vetenskaplig kunskap och stimulera ett källkritiskt
förhållningssätt
Enligt skollagen ska skolan i Sverige drivas
på en vetenskaplig grund och utgå ifrån forskning eller annan systematiskt
insamlad kunskap. Skolan ska även stimulera till ett källkritiskt
förhållningssätt. Granskningen i detta avsnitt handlar om hur Specialpedagogiska
skolmyndigheten (SPSM) beskriver och förklarar neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar (NPF) och adhd på deras hemsida. Man kan där läsa både
beskrivningar av och förklaringar till vad de anser att NPF och adhd är för något och där finns också speciella
så kallade studiepaket om NPF och adhd där personer som
arbetar inom skolan kan lära sig mer om området.
Den syn på NPF och adhd som de presenterar ligger
till grund för hur skolan ska arbeta med sina specialpedagogiska insatser för
att hjälpa barn som har problem med att klara skolan. Förutom deras
beskrivningar av NPF och adhd kommer även de vetenskapliga källor de redovisar för
sina påståenden att granskas. Slutligen kommer även deras källkritiska
förhållningssätt att granskas. Häpnadsväckande detaljer framkommer om hur SPSM
i själva verket arbetar med vetenskapliga källor och hur deras källkritiska
förhållningssätt fungerar i praktiken.
Hur beskriver SPSM vad ”neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar” är?
Det är viktigt att redan här påpeka att min initiala
granskning av SPSM:s hemsida gjordes under perioden 20 till 29 november 2023. Betydelsen
av detta kommer att framgå i en kommande granskning. De skrev under denna
period att:
”Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF,
är det svenska samlingsnamnet för en grupp olika tillstånd och funktionsnedsättningar.
Det engelska begreppet är Neurodevelopmental Disorders (American Psychiatric
Association, 2013)” (ur NPF i grundskolan, Referensdokument 2023-01-16, sidan 2).
Det man hänvisar till är alltså den diagnosmanual
(Diagnostic and Statistical Manual for mental disorders;
DSM) som tagits fram av det amerikanska psykiatriska sällskapet. 2013 gavs den
5:e versionen ut (kallad för DSM-5). Jag inte kan tolka detta på annat sätt än
att SPSM menar att de diagnoser för olika funktionsnedsättningar som de menar
ingår i den större kategorin ”neuropsykiatriska funktionsnedsättningar” (NPF)
är desamma som de som ingår i det som DSM-5 benämner för ”Neurodevelopmental
Disorders” (och som internationellt nu för tiden oftast förkortas till ”NDD”).
Det man skriver är alltså att NPF helt enkelt är det svenska namnet för NDD och
är därför samma sak som NDD.
Ur
ett vetenskapligt perspektiv är detta fullt rimligt, och kanske inte bara fullt rimligt utan egentligen
det bästa man kan göra. Låt oss tills vidare inte hänga upp oss på själva
namnet – NPF – utan enbart fokusera på kopplingen till NDD och DSM-5. Genom att
koppla sin term NPF, och därigenom de diagnoser man anser hör dit, till det
etablerade DSM-systemet skulle det SPSM skriver kunna vila på en gedigen
vetenskaplig grund. Resonemangen och slutsatserna kan relateras till den stora
internationella forskningen som görs och har gjorts på diagnoserna inom
paraplyet ”NDD”. En av diagnoserna inom den större kategorin NDD är till
exempel adhd.
Även
om DSM-systemet har sina begränsningar så är det trots allt det diagnostiska
system som i stort sett all forskning på psykisk ohälsa idag utgår ifrån. Det
är också det diagnostiska system som Socialstyrelsen anger att psykiatrisk vård
i dag ska använda vid utredning och diagnostik av till exempel adhd och autism.
Så långt skulle man alltså kunna tro att SPSM verkligen arbetar efter bästa
möjliga kunskap.
Men
sen tar det liksom bara stopp på ett mycket förvånande sätt. Med några få
illustrativa exempel tänkte jag visa hur fel det har blivit på SPSM:s hemsida. Speciellt
kommer jag att granska hur väl det man presenterar stämmer överens med det som
skrivs i DSM-5, detta eftersom DSM-5 är det man anger som vetenskaplig källa
för begreppet NPF (NPF = NDD enligt vad jag skrivit ovan).
Varför
kallar man det för NPF och inte NDD?
En
första fråga som direkt dyker upp är varför SPSM överhuvudtaget använder
begreppen ”neuropsykiatriska funktionsnedsättningar” och ”NPF”? Dessa begrepp
finns inte med i DSM-systemet.
Det
finns en officiellt godkänd översättning av den amerikanska DSM-5-manualen till
svenska. Den officiella, och av det amerikanska psykiatriska sällskapet
godkända, svenska översättningen av ”Neurodevelopmental disorders” är
”utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser” (”URFA”). Varför har SPSM inte
använt denna översättning, om man nu skriver att NPF är det samma som NDD? Man
undrar ju vilken vetenskaplig källa SPSM använder sig av när man avviker från
den officiellt godkända översättningen. Och varför gör man det?
Vilka
vetenskapliga källor anger SPSM för begreppen neuropsykiatri och NPF?
En
möjligt förklaring till hur detta kommer sig kan man läsa om i en av de källor
som SPSM anger på sin hemsida. Det är en skrift utgiven av SPSM författad av
docent Lisa Thorell. Rapporten heter ”Neuropsykologiska svårigheter – så kan
adhd påverka barn och unga i skolan” (FoU
skriftserie nr 11/2021). I förordet skriver Aurora Lindberg,
verksamhetsområdeschef på
Specialpedagogiska skolmyndigheten för verksamhetsområdet kunskapsutveckling,
följande som en förklaring till varför skriften har kommit till:
"I
den här skriftserien skriver forskare om forskningsresultat från sin egen
forskning och från de forskningsområden där de är verksamma. Syftet med
skriftserien är att visa på olika typer av forskning och olika
forskningsresultat som kan relateras till det specialpedagogiska fältet.
Kunskapen som förmedlas ska förstås som en inblick i olika forskningsområden
som är relevanta för det specialpedagogiska fältet… Vår intention med
skriftserien är att sprida kunskap kring forskning som på olika sätt rör barn,
elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning och deras
utbildningssituation.”
Syftet
är alltså att sprida kunskap kring forskningsresultat. Låt oss närmare
källkritiskt granska vad som står i denna skrift. På sidan 10 kan man till
exempel läsa att: ”Enligt DSM-510 och ICD-1011, de
manualer som används både i Sverige och internationellt för att ställa
psykiatriska diagnoser, definieras adhd som en neuropsykiatrisk
funktionsnedsättning.” De källor som i sin tur hänvisas till som stöd för detta
är (10) DSM-5-manualen från 2013 och (11) ICD-10 manualen
som ges ut av WHO (ICD-10-SE).
Detta låter ju mycket vederhäftigt och med angivandet av relevanta källor. Så
begreppet neuropsykiatri används alltså både inom DSM-5 och ICD-10, de två
största diagnosmanualerna för psykisk ohälsa? Då är det inte så konstigt att SPSM också gör det. Men
stämmer detta?
Om man går ett steg till och granskar båda dessa
källor närmare kan jag dock inte hitta att begreppet neuropsykiatri
överhuvudtaget nämns eller används i varken DSM-5 eller ICD-10. Den
ICD-10-referens som anges (ICD-10-SE) är Socialstyrelsens svenska översättning
av den engelskspråkiga ursprungliga ICD-10-manualen. Den är emellertid enbart
en sammanställning över diagnoser och diagnoskoder och någon definition av
begreppet NPF finns inte med (går att läsa om på sidan 211).
Så
den så kallade ”kunskap” som SPSM sprider i denna skrift skulle alltså i själva
verket kunna vara något som faktiskt inte har vetenskapligt stöd i de källor
som anges. Jag kan ha missat något, men det jag undrar över är var någonstans i
dessa två källor det står vad neuropsykiatri är för något? Jag kan inte hitta
det.
I
förordet till skriften kan man vidare läsa att: ”På specialpedagogiska
skolmyndigheten har Cecilia Löfberg varit redaktör. Åsa Karlsson Perez och Eva
Andersson har granskat texten. Thomas Ahlstrand, Linda Petersson Bloom och Lena
Samuelsson har varit referensläsare.” Men vem har kontrollerat det
vetenskapliga innehållet och validiteten i de källor som anges, det vill säga, vem
har gjort den källkritiska granskningen? Och varför har man inte hittat att de
källor som anges faktiskt inte visar det som de anges visa?
Vad
anser SPSM karaktäriserar NPF-diagnoser?
Ett genomgående tema på SPSM:s hemsida är
påståendet att: ”Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar innebär att hjärnan och nervsystemet
tar in, bearbetar och förstår information och sinnesintryck på ett annorlunda
sätt”. Det kan man till exempel läsa om i deras ”studiepaket NPF” och som källa ger man skriften av Lisa Thorell som jag nämnde ovan (FoU
skriftserie nr 11/2021). Läser man emellertid den skriften utifrån
ett källkritiskt perspektiv framgår dock att hon endast skriver att: ”Det
innebär att hjärnan fungerar annorlunda jämfört med de flesta andras”
(på sidan 10; min understrykning).
Så
frågan här är, vad använder SPSM för vetenskaplig källa till den ovan givna
definitionen att neuropsykiatriska funktionsnedsättningar innebär att hjärnan
och nervsystemet tar in, bearbetar och förstår information och sinnesintryck på
ett annorlunda sätt? Jag har aldrig sett någon sådan definition i ett
vetenskapligt sammanhang.
I
min föregående granskning av en rapport
utgiven av Skolinspektionen framgick att de använde samma definition (se Tematisk
kvalitetsgranskning, Diarienummer: 2022:6164). Som källa till
denna definition angavs ”Studiepaket
NPF grundskola” på SPSM:s hemsida. Som det nu alltså visar sig när SPSM:s
hemsida källgranskas så har någon ytterligare vetenskaplig källa för denna
definition inte givits. Skolinspektionen hänvisar alltså som grund för sitt
påstående till en källa som i sin tur inte kan ange någon vetenskaplig ursprungskälla
till definitionen. Den enda källa anger man är en skrift som inte är publicerad
i en vetenskaplig tidskrift utan utgiven av SPSM själva och som inte ens
innehåller eller ger källor till denna definition. Allt detta kännetecknar ju
spridandet av konspirationsteorier – källan man anger är inte en originalkälla
utan innehåller endast ogrundade påståenden som man sprider vidare.
Ett annat viktigt förhållande att
beakta är ju, att när man ställer upp en definition av något så behöver ju definitionen
dels kunna begränsa det som ska inkluderas, dels ska också definitionen vara
exkluderande. Utifrån definitionen
ska det också vara möjligt att kunna avgöra vad som inte tillhör den
kategori som man har definierat. I den rad av diagnoser som SPSM räknar
upp på sin hemsida och
som de anser tillhör kategorin NPF ingår till exempel inte schizofreni eller
bipolär sjukdom. Vid dessa diagnoser behandlar hjärnan information på ett
annorlunda sätt, vilket aktuell forskning klart visar. Så varför finns inte de
diagnoserna med?
Begreppet
neuropsykiatri finns inte med i DSM-5 som jag beskrev ovan. Begreppet ”neuropsychiatry”
används emellertid internationellt som ett samlingsnamn för många olika
diagnoser. I det internationellt vedertagna begreppet ”neuropsychiatry” ingår
även schizofreni och bipolär sjukdom. Man undrar ju även här varför SPSM inte
följer vedertagen internationell praxis och vad man har för vetenskapliga skäl
till detta? Några källor till detta ställningstagande anges inte.
Är
kognitiva förändringar direkt relaterade till NPF eller NDD-diagnoser?
En stor och viktig fråga inom dagens
internationella forskning är huruvida specifika förändringar i kognitivt
fungerande går att relatera till de olika diagnoser som ingår i det man i
DSM-systemet benämner för ”Neurodevelopmental disorders”. Läser man på SPSM:s
hemsida så menar de alltså att: ”Neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar innebär att hjärnan och
nervsystemet tar in, bearbetar och förstår information och sinnesintryck på ett
annorlunda sätt.” Man beskriver det alltså så att förändringar i kognitivt
fungerande är kännetecknande för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Låt
oss anta för ett tag att olika NPF-diagnoser verkligen kännetecknas av beskrivbara
och specifika förändrade kognitiva funktioner på det sätt SPSM anger. Om det är
så borde den rimliga slutsatsen vara att pedagogiska insatser i skolan kan, och
därigenom bör, utgå ifrån ett diagnostiskt perspektiv, det vill säga utgå ifrån
den diagnos som barnet har. Det är också i enlighet med ett sådant perspektiv
det beskrivs på SPSM:s hemsida, det vill säga, att utifrån den diagnos det
enskilda barnet har kan de specialpedagogiska insatserna utformas.
Men är det verkligen så? Vad finns det för
vetenskapligt stöd för en sådan direkt koppling mellan olika NPF-diagnoser och specifika
kognitiva förändringar och därav följande speciella pedagogiska insatser på det
sätt som SPSM försöker göra?
Går vi tillbaka till NDD och DSM-5, och all
den internationella forskning som har gjorts utifrån den diagnosmanualen, så är
det vetenskapliga svaret att det inte går att relatera en enda specifik
kognitiv avvikelse till diagnosen adhd. Kognitiva funktionsavvikelser kan
förekomma men de är i så fall inte specifika för just adhd och de finns inte heller
hos alla med adhd. Detta innebär att man inte kan ställa diagnosen adhd enkom
utifrån en neuropsykologisk utredning – för det finns ju inte någon specifik
kognitiv förändring som kännetecknar all adhd och som inte finns vid andra
diagnoser. Detta innebär också att man inte heller säkert kan säga att en
enskild person med adhd verkligen har en kognitiv funktionsavvikelse, och
definitivt inte vilken typ av kognitiv funktionsavvikelse den enskilda
individen i så fall skulle ha.
Diagnosen adhd ställs utifrån kännetecknande symtom
i vardagen, tillsammans med ett upplevt funktionshinder eller lidande. Man har
vetenskapligt än idag inte direkt kunnat koppla diagnosen adhd enligt DSM-5
till specifika kognitiva funktionsavvikelser.
Ändå beskriver SPSM på sin hemsida ett sådant
samband mellan kognitiva förändringar och diagnos och man undrar vilka
vetenskapliga källor de stöder sig på? Detta blir problematiskt när de utifrån
ett sådant samband påstår att en anpassad pedagogik för barn med NPF-problem i
skolan kan utgå ifrån NPF-diagnoser. Läser man noga en av de källor som SPSM trots
allt anger, den skrift av Lisa Thorell jag nämnt vid tidigare tillfällen, så
beskriver även hon relativt klart just detta, det vill säga att det inte finns
någon direkt koppling mellan diagnosen adhd och specifika kognitiva
funktionsnedsättningar. Det framgår även av min understrykning i citatet från
denna skrift tidigare i denna artikel. Har SPSM inte läst sin egen skrift?
Det
enda rimliga vetenskapligt sett är att koppla specialpedagogiska strategier vid
adhd till den enskilda individens kognitiva förutsättningar, inte till en adhd-diagnos
som innebär något helt annat. Alltså att göra tvärt emot vad SPSM förespråkar.
Man undrar varför diagnosen adhd har fått ta plats framför beskrivbara kognitiva
förändringar hos SPSM:s när det går stick i stäv med internationell forskning
på NDD och adhd?
SPSM:s
kategorisering av diagnoser följer inte heller DSM-5
Det
är inte bara hur man använder och definierar begreppet neuropsykiatri som är anmärkningsvärt
och som inte följer DSM-5. Nu har SPSM alltså angett att NPF är det samma som NDD
(även om man inte använder rätt svenska översättning och inte heller ger korrekta
källor, men låt oss bortse från detta just nu). Låt oss i stället fortsätta vår
granskning utifrån denna förutsättning och granska hur man kategoriserar de
olika diagnoser som man anser ingår i NPF (och därför också borde stämma
överens med de som ingår i NDD).
Låt oss börja med att granska deras startsida för
funktionsnedsättningar. Här delar man upp
funktionsnedsättningar i fyra olika kategorier. Den första kategorin har
rubriken ”Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)” och där ingår till
exempel diagnoserna adhd och autism. Det verkar ju rimligt då mycket av de
övriga de skriver på sin hemsida går ut på att just adhd och autism är
”neuropsykiatriska funktionsnedsättningar”. Därefter kommer dock en separat kategori
med rubriken ”Specifika inlärningssvårigheter” och det finns också en kategori
som kallas för ”Andra funktionsnedsättningar”. I kategorin ”andra
funktionsnedsättningar” har de bland annat tagit med ”Intellektuell
funktionsnedsättning”.
Det
som är det anmärkningsvärda här är att denna indelning inte alls följer DSM-5
från 2013. Enligt DSM-5 ingår specifika inlärningssvårigheter i kategorin
”utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar” (alltså i kategorin NDD=NPF) och
är inte en egen kategori separat från de övriga diagnoserna inom denna kategori
på det sätt som anges på SPSM:s hemsida. Intellektuell funktionsnedsättning är
också en diagnos inom NDD och tillhör inte någon specifik annan kategori på det
sätt som SPSM anger.
Man
undrar ju verkligen här varför SPSM å ena sidan anger att deras begrepp ”NPF”
är det samma som NDD men sedan inte korrekt redovisar vad NDD är för något. I stället
förefaller man ha hittat på en helt egen kategorisering av
funktionsnedsättningar stick i stäv med vetenskaplig praxis. Vad har man för
vetenskaplig källa för detta? Det finns flera exempel på detta på hemsidan men
jag nöjer mig med detta enda exempel som en illustration.
Information om adhd presenteras som inte stämmer
överens med DSM-5
Förvirringen runt begreppen NPF och adhd som det
beskrivs på SPSM:s hemsida fortsätter i en av de filmer som finns med i
”Studiepaket NPF”, Moment 1 – NPF i grundskolan (speltid 8:50). I filmen säger psykolog Johanna Stålnacke alldeles i början av filmen:
”NPF används på lite olika sätt, olika personer
använder olika definitioner på det, kan man väl säga. Men NPF, ibland så pratar
man om hela det, allting som har med utvecklingsrelaterade avvikelser på barn,
alltifrån intellektuell funktionsnedsättning till språkstörning, motorisk
störning, inlärningssvårigheter, men också då autism och adhd. Och ibland så
begränsar man det här när man pratar om NPF, neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar, så menar man just autism och adhd”.
Dessa påståenden från psykolog Stålnacke väcker
frågor. Om NPF som det används på SPSM:s hemsida verkligen är den svenska
översättningen av NDD så bör inga oklarheter råda om vad NPF är – det är helt
enkelt NDD och vad NDD är finns tydligt och klart definierat i DSM-5-manualen.
Varför påstår då SPSM att det finns olika uppfattningar om vad NDD är, för det
finns det inte. NDD är det som definieras i DSM-5.
Lite senare i samma film beskriver psykolog
Stålnacke att för att ställa en adhd-diagnos krävs både kännetecknande symtom
och en funktionsnedsättning, vilket är korrekt enligt DSM-5. Men hon fortsätter
och ungefär 2:15 in i filmen säger hon:
”man behöver också ta hänsyn till att det här
inte ska uppstå nån annanstans (ohörbart) utifrån, till exempel vet vi att barn
som lever under ganska jobbiga omständigheter, som är utsatta för övergrepp
eller så, dom kan uppvisa väldigt mycket symtom som helt och hållet är
förenliga med adhd, men vi förstår det utifrån trauma eller nånting annat, och
då är det liksom inte adhd som är diagnosen.”
Detta påstående väcker den omedelbara följdfrågan
– varför är det inte adhd under sådana omständigheter? Vad har SPSM för
vetenskapligt accepterad källa som anger att diagnosen adhd inte ska
ställas när det finns psykologiska trauman eller svåra psykosociala
omständigheter med i personens bakgrundshistoria? Något sådant undantag finns
inte med i DSM-5. Det fanns ett sådant undantag i DSM-4 från 1994 men det togs
bort i DSM-5 från 2013. Adhd enligt DSM-5 är en ren symtomdiagnos utan att
hänsyn tas till orsak i det enskilda fallet – finns symtomen och
funktionsnedsättning eller lidande, då ställs också diagnosen.
Alla mina frågor om vetenskapliga källor
resulterar i ett brev till SPSM
På motsvarande sätt som vid mina tidigare granskningar
resulterade även denna i en rad frågor om vetenskapliga källor som jag sammanställde
i ett mejl och skickade till SPSM:s officiella mejladress. Flera av frågorna
har jag exemplifierat ovan. Jag var även denna gång spänd på att få ta del av
deras svar.
Svaret var lika häpnadsväckande som det jag fick från Skolinspektionen och jag
återger det nedan i sin helhet:
”Tack
Thomas för dina synpunkter.
Specialpedagogiska
skolmyndigheten har uppdraget att verka för att alla barn, elever och
vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig
utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. I uppdraget
från Riksdagen ingår även att myndigheten ska bidra till goda förutsättningar
för barnens utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för
eleverna och de vuxenstuderande. Ett sätt att verka för det är att erbjuda
information och stödmaterial via myndighetens webbplats spsm.se. I
referensdokumenten i Studiepaket NPF framgår vilken vetenskaplig grund som
innehållet vilar på. När det gäller samlingsbegreppet NPF är det ett uttryck
som fortfarande används i regeringsuppdrag och styrande dokument från våra
uppdragsgivare. NPF är även en vanlig sökterm på spsm.se.
Specialpedagogiska
skolmyndighetern (SPSM)
Box
1100
87129
Härnösand”
Som
framgår av deras synnerligen kortfattade svar redovisas inte en enda
vetenskaplig källa i relation till de frågor som jag ställde. Det man hänvisar till
är i stället att en vetenskaplig grund redan är redovisad på hemsidan. Detta
svar är anmärkningsvärt eftersom anledningen till att jag ställde mina frågor
direkt till SPSM berodde ju på att några egentliga vetenskapliga källor INTE
redovisades på deras hemsida. Har de ens läst sin egen hemsida? Vet de vad en
vetenskaplig källa egentligen är? Vet de vad en källkritisk granskning innebär?
Detta förefaller inte vara fallet utifrån vad de skriver i sitt svarsmejl.
För
den som läser svaret lite noggrannare går det ju inte heller att undvika att
lägga märke till att deras svarsmejl inte har en person som avsändare. Vem
skrev svaret och på vilket mandat?
Är politiska direktiv viktigare än
vetenskaplighet även för SPSM?
Min föregående granskning av Skolinspektionen
landade i slutsatsen att följsamhet till politiska styrdokument var viktigare
än egen vetenskaplighet och ett källkritiskt förhållningssätt. Läser man svaret
från SPSM så är intressant att även de anger att samlingsbegreppet NPF används
i regeringsuppdrag och i styrande dokument från deras uppdragsgivare.
Är det alltså även här så, liksom i fallet med Skolinspektionen, att det
vetenskapliga har fått stå tillbaka och viktigare än vetenskaplighet är att SPSM
följer regeringsuppdrag och politiska styrdokument?
Det skulle i så fall vara synnerligen
anmärkningsvärt eftersom skolmyndigheterna har en så oerhört viktig roll i att
forma en skola som bygger på bästa möjliga vetenskapliga kunskap. Kan verkligen
skolbarn ges bästa möjliga stöd och hjälp i skolan när vetenskaplig kunskap så
flagrant nonchaleras?
Som
jag skrivit tidigare blir temat för en kommande granskning att följa det
politiska spåret utifrån de styrdokument man hänvisat till. Men innan jag
kommer dit så har det faktiskt dykt upp en intressant konsekvens av den granskningen
av SPSM som jag just skrivit om ovan. Denna konsekvens är lika häpnadsväckande
som avslöjande och jag har bestämt att göra detta som en egen del i denna
serie, och den kommer i stället att bli nästa del. Att följa det politiska
spåret blir temat för artikeln därefter.