Skolans
betydelse för uppkomst av adhd
Resultaten beskrivna ovan kunde alltså inte förklaras så enkelt att det alltid var högst förekomst av
adhd hos barn födda i november eller december jämfört med barn födda i januari
eller februari. Om det var så skulle man kanske kunna förklara skillnaden med
att något ”biologiskt” är annorlunda hos barn födda under vissa månader av året
jämfört med barn födda under andra månader. Den gemensamma nämnaren var snarare
hur barn var födda i relation till hur skolåret bröts i just den delstaten.
Motsvarande
resultat – att det är de mest omogna barnen i varje skolklass som uppvisar
högst förekomst av adhd – har sedermera kunnat bekräftas i studier från flera
olika länder och världsdelar. I Sverige har två sammanställningar gjorts, dock inte av Socialstyrelsen eller
Läkemedelsverket som man kanske först tänker på är myndigheter som borde
kontrollera ett så pass viktigt förhållande. De har istället gjorts av Sveriges Radio 2015
och Dagens
Nyheter 2024. Båda sammanställningarna visar att
förekomsten av adhd är cirka 30 – 40% högre hos skolbarn födda sent på året.
Dessa
nya forskningsresultat har tagits som en stark intäkt för att en enkel
neuropsykiatrisk teori för uppkomst av all adhd inte kan vara korrekt. Det
finns inget vetenskapligt stöd presenterat som kan förklara en neurobiologisk
faktor, förutom mognadsgraden, som av någon anledning skulle förekomma oftare
hos just de yngsta barnen i en klass jämfört med de äldsta. Framför allt om
denna faktor så systematiskt skulle samvariera med hur skolåret bryts i de
olika amerikanska delstaterna. Den enda faktor som är en gemensam nämnare i
alla dessa studier är just omognad i relation till klasskamraterna.
Det
är inom skolan den betydelsefulla faktorn ligger, inte hos barnen
Under
2023 presenterades en ny forskningsstudie (Broughton med flera, 2023)
som belyser ytterligare ett synnerligen viktigt förhållande. I denna studie
hade man följt ett stort antal barn i England från innan deras skolstart till
flera år efter att de hade slutat skolan. Man såg inga skillnader i aktivitetsmönster
hos de yngsta barnen i sin åldersgrupp innan det hade påbörjat sin skolgång. I
enlighet med vad andra studier tidigare visat såg man därefter en ökad
överaktivitet, förenligt med diagnos adhd, under de fortsatta skolåren. När
barnen sedan väl slutat skolan uppvisade de yngsta barnen inte längre någon
relativ överaktivitet jämfört med de äldre barnen.
Det
studien alltså visar är att den ökande förekomsten av överaktivitet, och därför
adhd, som de yngsta barnen i en årskurs uppvisar är direkt relaterad till
skolan och skolgången och är inte något som barnet alltid uppvisar. Det är
alltså inte något biologiskt grundlagt hos barnen utan är något som uppstår när
de relativt sett yngsta barnen i en åldersgrupp hamnar i skolan i samma klass
som äldre klasskamrater. Det som orsakar adhd hos många av dessa barn beror alltså
på något som finns i skolan, kanske hur skolan fungerar och är organiserad, hur
pedagogiken är upplagd eller just i hur omogna och mogna barn sätts i en och
samma klass och bedöms i enlighet med samma mallar.
Dessa
viktiga forskningsresultat har inte fått genomslag i det svenska narrativet om
adhd, där adhd tolkas som varande något livslångt, ärftligt och biologiskt
orsakat och där psykosociala omständigheter inte är viktiga för dess uppkomst.
Att dessa resultat inte fått genomslag är kanske inte så konstigt eftersom de så
tydligt visar att det svenska neuropsykiatriska narrativet inte är korrekt.
Till exempel så nämns dessa viktiga forskningsresultat överhuvudtaget inte i
Socialstyrelsens nya riktlinjer. Där rekommenderar man istället att de barn som
fått adhd på grund av att de råkar vara yngre än sina klasskamrater ska
behandlas med narkotika- och dopningsklassade läkemedel.
Flera
skolmyndigheter reglerar undervisningen i den svenska skolan
Det
finns tre myndigheter som reglerar den svenska skolans arbete; Skolverket,
SpecialPedagogiska Skolmyndigheten (SPSM) och Skolinspektionen. Enligt
skollagen (2010:800) ska utbildningen i den svenska skolan vila på en vetenskaplig
grund och på beprövad erfarenhet (1 kap. 5 §). Även myndigheternas stöd och
information ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. På
Skolverkets hemsida har detta beskrivits så, att skolan i Sverige ska drivas på
vetenskaplig grund och att en framgångsfaktor är att skolarbetet ska utgå ifrån
forskning eller annan systematiskt insamlad kunskap.
Det
finns numera alltså forskningsresultat
som visar att omogna barn i Sverige har en påtagligt ökad förekomst av adhd,
och detta har man känt till snart tio år utan att ansvariga myndigheter har
gjort något åt saken. I stället förefaller det vara så att skolan och
skolmyndigheterna fortsätter att arbeta efter narrativet om att adhd är en
neuropsykiatrisk och biologisk funktionsnedsättning som finns hos det enskilda barnet.
Som en del i mina granskningar av det svenska narrativet om adhd har jag också
granskat hur adhd och neuropsykiatri beskrivs och förklaras hos
skolmyndigheterna, och vilket vetenskapligt stöd de har för sina påståenden.
Först
ut kommer en granskning av hur adhd
och neuropsykiatri beskrivs i en nyligen utgiven rapport från Skolinspektionen.
Hur
ska Skolinspektionen bedriva sitt arbete?
Innan jag beskriver resultatet av själva granskningen
behöver jag dock först beskriva hur Skolinspektionen själva anger att de ska
bedriva sitt arbete i den svenska skolan. På deras hemsida kan man läsa att:
”Skolan har en viktig roll och ett
utpekat ansvar när det gäller att stärka elevernas förmåga att analysera och
kritiskt värdera information. Den traditionella källkritiken gör sig allt mer
gällande i det rika informationsflöde eleverna befinner sig i. Enligt
gymnasieskolans uppdrag ska eleverna kunna orientera sig och agera i en komplex
verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb
förändringstakt. Deras förmåga att finna, tillägna sig och använda ny kunskap
blir därför viktig.” Det står vidare
att: ”Eleverna ska träna sig att tänka kritiskt, att granska information och
förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. Genom det främjas
ett aktivt medborgarskap och gemensamma demokratiska värderingar.”
I en aktuell granskning som just nu görs på Skolinspektionen (Undervisningen
i källkritiskt förhållningssätt – fokus i gymnasieskolan) förtydligar man detta genom att skriva att det är: ”…
angeläget att granska huruvida undervisningen ger eleverna möjlighet att
utveckla ett källkritiskt förhållningssätt.”
Skolan ska därför enligt Skolinspektionen inte bara bedrivas på
vetenskaplig grund och utgå ifrån forskning eller annan systematiskt insamlad
kunskap. Den ska också lära eleverna att tänka kritiskt, att granska
information och förstå betydelsen av att arbeta med källkritiska analyser och
lära sig ett källkritiskt förhållningssätt. Allt detta för att främja ett
aktivt medborgarskap och gemensamma demokratiska värderingar.
Detta
låter ju mycket bra. Men hur fungerar allt det i praktiken? För att
exemplifiera detta har jag alltså gjort en djupdykning i en nyligen utgiven
rapport från Skolinspektionen.
Vilka
vetenskapliga källor redovisas i en nylig rapport från Skolinspektionen?
Den
aktuella rapporten kan laddas ner från Skolinspektionens hemsida: ”Skolors
arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska
svårigheter” (Tematisk
kvalitetsgranskning, Diarienummer: 2022:6164). I rapporten (på
sidan 2) står att ”Granskningen görs i förhållande till nationella mål och
riktlinjer samt aktuell forskning” (min understrykning). Begreppen ”neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar” (ibland förkortat som NPF) förekommer cirka 50 ggr i rapporten
och det nya begreppet ”neuropsykiatriska svårigheter” (NPS) förekommer 120 ggr.
Båda begreppen, men kanske framför allt begreppet NPS, är således centrala i
rapporten. Men hur är dessa begrepp vetenskapligt definierade och beskrivna i
rapporten? Vilka vetenskapliga källor hänvisas till och hur knyter dessa
begrepp an till aktuell forskning inom området?
Begreppsförklaringarna
hittar man på sidan 15 i rapporten och där står att: ”Neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar (NPF) är ett samlingsnamn för många olika tillstånd
eller diagnoser som adhd, add, autism, Tourettes syndrom, språkstörning och
tvångssyndrom (OCD).”
I
aktuell forskning på psykisk ohälsa är etablerat att använda diagnossystemet
DSM-5 (som till exempel rekommenderas av Socialstyrelsen). I det systemet ingår
inte tvångssyndrom (OCD) i samma kategori av diagnoser som till exempel adhd
och autism. Begreppet (diagnosen) ADD finns inte heller med i samma kategori av
diagnoser som autism och Tourettes syndrom. I själva verket finns diagnosen ADD
överhuvudtaget inte med i DSM-5.
Till
yttermera visso finns inte ens själva begreppet neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar med i DSM-5. Den grupp av funktionsnedsättningar där
adhd och autism ingår kallas i DSM-5 för Neurodevelopmental disorders
(med den officiella svenska översättningen ”Utvecklingsrelaterade
funktionsnedsättningar”). Så frågan är vilka vetenskapliga källor
Skolinspektionen har använt sig av för ovan påståenden?
Vad
anser Skolinspektionen att ”neuropsykiatri” är för något?
Läser
man lite längre ned i samma stycke på sidan 15 i rapporten ger
Skolinspektionen sin definition på vad neuropsykiatri är för något. Där står
att:
”Nedsättningarna
kallas för neuropsykiatriska för att hjärnan och nervsystemet hos barn och
elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, såsom adhd och autism,
tänker, uppfattar information och bearbetar sinnesintryck på ett annorlunda
sätt.”
Använder
man en definition för att beskriva och avgränsa en begränsad mängd diagnoser ska
definitionen också vara exkluderande, det vill säga att man ska utifrån
definitionen också kunna avgöra vad som inte tillhör den kategori som man
har definierat. I den rad av diagnoser som räknas upp i rapporten på
sidan 15 ingår till exempel inte schizofreni eller bipolär sjukdom. Vid dessa diagnoser
behandlar hjärnan också information på ett annorlunda sätt, vilket aktuell
forskning klart visar.
Begreppet
neuropsykiatri finns inte med i DSM-5 som jag skrev ovan. Intressant nog
används begreppet ”neuropsychiatry” internationellt som ett samlingsnamn
för många olika diagnoser. I det internationellt vedertagna begreppet neuropsychiatry
ingår även schizofreni och bipolär sjukdom. Vilket vetenskapligt underlag utgår
Skolinspektionen från när dessa diagnoser inte inkluderas i deras
användning av begreppet neuropsykiatri, framför allt när det är etablerad att
göra så inom internationell forskning?
Tittar
man källkritiskt blir det intressant att se vad Skolinspektionen använder för
vetenskapliga källor när de beskriver neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
på det sätt som de gör. Den referens som de anger är: ”Studiepaket NPF
grundskola” på SPSM:s hemsida. Man använder alltså ett centralt begrepp i
rapporten på ett sätt som inte stämmer överens med internationell vetenskaplig
praxis och den enda källa man redovisar är en hänvisning till en annan
myndighets hemsida.
Vad
anser Skolinspektionen att ”neuropsykiatriska svårigheter” (NPS) är för något?
Ett
möjligen ännu mer centralt begrepp i den granskade rapporten är begreppet ”neuropsykiatriska
svårigheter” (NPS). Det förekommer 120 gånger i rapporten. Det är ett begrepp,
eller kanske en diagnos, som jag aldrig stött på under alla de år som jag
forskat inom området hjärnfunktion och psykisk hälsa. Jag har inte heller sett
det användas inom internationell forskning på adhd eller utvecklingsrelaterade
funktionsnedsättningar. Det blir alltså väldigt viktigt att ta reda på vilka
vetenskapliga källor Skolinspektionen har använt sig av när de i så hög
utsträckning använder detta nya begrepp.
Förklaringen
till vad Skolinspektionen avser med detta begrepp hittar man också på sidan
15 i rapporten. Där står:
”Neuropsykiatriska
svårigheter är ett begrepp som innefattar olika typer av diagnoser inom det
neuropsykologiska spektrumet, vilka benämns som neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar, men inkluderar även beteenden som är överlappande i
förhållande till kriterier som finns för diagnoser inom neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar och omfattar därmed även elever som inte har någon
diagnos. Terminologin neuropsykiatriska svårigheter har främst tagits fram för
att benämna olika typer av utvecklingsrelaterade tillstånd som innebär att
elever möter hinder i sitt lärande och där det eventuellt finns en
neuropsykiatrisk bakgrund.” (mina understrykningar).
Denna
begreppsförklaring väcker en hel rad av vetenskapliga frågor. Vad är till
exempel ”det neuropsykologiska spektrumet”? Vilka diagnoser ingår i det, och
vilka vetenskapliga källor finns för detta spektrum? Man skriver vidare att; ”där
det eventuellt finns en neuropsykiatrisk bakgrund”. Vad är en neuropsykiatrisk
bakgrund? Och vilka vetenskapliga källor finns för detta påstående?
Vilka
vetenskapliga källor hänvisar Skolinspektionen till?
Intressant
nog lämnar man en (alltså 1) referens som källa till begreppet
neuropsykologiska svårigheter (Pedagogiska konsekvenser och strategier vid en
variation i förmågor författad av Östlund,
D., Hansson, E. & & Ganczarczyk, V. (2022),
s 5.). Jag har i denna
artikelserie som mål att närmare granska vetenskapliga källor som används för
att ge stöd till det svenska narrativet om adhd. Låt oss granska vad denna
källa är, vad den innehåller och vad dess vetenskapliga bevisvärde är.
Referensen
visar sig vara en rapport publicerad av Skolverket och den finns att ladda ner
på skolportalen på deras hemsida. Rapporten är skriven av tre personer med
anknytning till Högskolan i Kristianstad. Det är alltså inte ens en sedvanlig
vetenskaplig artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift och som genomgått accepterad
vetenskaplig granskning. Dess vetenskapliga bevisvärde är därför i sig
synnerligen lågt.
Men
låt oss titta närmare på vad de faktiskt skriver på sidan 5 i rapporten, som
alltså är källan till Skolinspektionens definition av begreppet neuropsykiatriska svårigheter. Jag
citerar hela stycket för fullständighetens skull:
”Ett
exempel på det är att det 2017 infördes skrivningar om neuropsykiatriska
svårigheter (förkortat NPS) i examensordningarna för specialpedagog- respektive
speciallärarexamen. Under 20201 infördes motsvarande skrivningar i
examensordningarna för samtliga förskollärar- och lärarutbildningar, vilket
innebär att alla lärarstudenter från och med hösten 2021 får undervisning kring
neuropsykiatriska svårigheter. I examensordningarna för såväl speciallärare som
specialpedagoger och för samtliga lärarutbildningar har begreppet
neuropsykiatriska svårigheter (NPS) valts före det mer vedertagna begreppet
neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Neuropsykiatriska svårigheter
innefattar både olika typer av diagnoser inom det neuropsykologiska spektrumet
– vilket som sagt brukar benämnas som neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
(NPF) – med det är också tänkt att inkludera beteenden som är överlappande i
förhållande till kriterier som finns för diagnoser inom neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar (NPF) och därmed även omfattar elever som inte har någon
diagnos. Terminologin neuropsykiatriska svårigheter (NPS) har främst tagits
fram för att benämna olika typer av utvecklingsrelaterade tillstånd som innebär
att elever möter hinder i sitt lärande och där det eventuellt finns en
neuropsykiatrisk bakgrund.”
Intressant är att mycket av det som står att
läsa i Skolinspektionens rapport (på sidan 15) verkar vara direkt hämtat ur denna
rapport från Skolverket av Östlund med flera. Det gäller exempelvis
beskrivningarna av begreppen ”NPS”, ”neuropsykiatrisk bakgrund”, ”neuropsykologiskt
spektrum” etc. Det är också intressant att man i stycket anger att begreppet
NPS infördes i skrivningarna i examensordningarna för specialpedagog-
respektive speciallärarexamen 2017. Motsvarande skrivningar i examensordningarna
infördes sedan 2020 för samtliga förskollärar- och lärarutbildningar, vilket alltså
innebär att alla lärarstudenter från och med hösten 2021 får undervisning kring
neuropsykiatriska svårigheter.
Skolinspektionen
redovisar alltså inte några som helst vetenskapliga källor till begreppet NPS.
Man hänvisar i stället indirekt till politiska dokument som grund för beslutet
att börja använda begreppet NPS inom skolan i Sverige.
Referensens referens
I
det längre stycket jag citerade ovan från Skolverkets rapport lämnar man faktiskt
en referens. Låt oss titta lite närmare på den. Referensen man anger utgörs av
en länk: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/01/okad-kompetens-om-neuropsykiatriska-svarigheter-och-sex-och-samlevnad-i-lararutbildningarna/
Det
är ett par saker som är extra intressanta med denna källa. För det första står
det att länken går till ett pressmeddelande. Innebär detta alltså att
Skolinspektionen anger ett pressmeddelande från Regeringskansliet som enda ”vetenskapliga”
källa när de använder begreppet neuropsykiatriska svårigheter (NPS) som grund
för sina insatser i skolan?
För
det andra, klickar man på länken kommer man till en websida hos regeringen som
kräver inloggning för att komma åt och för att kunna läsa vad detta
pressmeddelande innehåller. Det går alltså inte ens att komma åt och göra en
vetenskaplig och källkritisk granskning av det som Skolinspektionen bygger sitt
resonemang om NPS på.
Är
detta ett bra exempel på att Skolinspektionen arbetar enligt vetenskap och beprövad
erfarenhet och i sitt arbeta ska vara ett föredöme i att främja elever att vara
källkritiska? Är det ens möjligt att nå detta mål när de själva inte ens har förstått
vad det mest fundamentala är i ett källkritiskt förhållningssätt?
Då
jag är nyfiken på om det överhuvudtaget finns ett pressmeddelande och vad det i
så fall innehåller har jag sökt vidare för att komma åt det, bland annat genom
att direkt kontakta Skolverket som är ansvarigt för rapporten och
Regeringskansliet som släppt pressmeddelandet. Vad denna granskning gett
återkommer jag till att rapportera i en kommande artikel här på Exiris hemsida.
Jag
sammanfattar alla mina frågor i ett mejl till Skolinspektionen
Min
genomgång av den tematiska rapporten ”Skolors arbete för en tillgänglig
lärmiljö för elever med neuropsykiatriska svårigheter” utgiven av
Skolinspektionen resulterade som beskrivits ovan i en lång rad frågor om
vetenskapliga källor för det som skrivits i rapporten om adhd, NPF och NPS. Jag
sammanfattade dessa i ett mejl
som skickades till Skolinspektionens officiella mejladress. Med spänt
intresse väntade jag på deras svar.
Detta
kom efter en tid och är synnerligen illustrativt. Efter ett ha inlett med två
stycken om vad tematiska granskningar innebär och hur man arbetar på
Skolinspektionen följde ett tredje stycke där man direkt adresserar mina frågor
om vetenskapliga källor till det som de påstår. Detta stycke återges i sin
helhet:
”Du
ställer frågor om de referenser som använts i underlaget till granskningen om
Tillgängliga lärmiljöer för elever med neuropsykiatriska svårigheter. Generellt
gäller att nationella mål och riktlinjer inom skolområdet alltid utgör en given
utgångspunkt för granskning. Samtidigt är målen i styrdokumenten ofta vida och
lämnar ett betydande utrymme för tolkning. I de tematiska
kvalitetsgranskningarna gör Skolinspektionen en uttolkning av författningarna.
För att uttolka målen och inte minst för att operationalisera dem och göra dem
granskningsbara, används så långt som möjligt forskningsresultat och beprövad
erfarenhet, ibland uttryckt i stödmaterial från andra skolmyndigheter. De
kvalitetskriterier som används i granskningen ska således utgå från
skolförfattningar, teoretiska begrepp och kunskapsläget. Granskningens
problembild och kvalitetskriterier tas fram i en arbetsprocess där
Skolinspektionen väger in kunskap från vetenskaplig expertis, andra
skolmyndigheter och ibland även organisationer med stor kunskap om
granskningsområdet. Direktivunderlaget kvalitetssäkras av anlitad vetenskaplig
expert/-er och andra skolmyndigheter. Så har vi även arbetat med underlagen
till denna granskning.”
Brevet
är undertecknat av Agneta Broberg, Regionchef för Region norr. Som framgår
innehåller deras svar inte en enda vetenskaplig källa för deras påståenden om
adhd, NPF eller NPS. De anger i stället att nationella mål och riktlinjer utgör
givna utgångspunkter för deras tematiska granskningar. De pratar också om mål
uttalade i styrdokument, att Skolinspektionen uttolkar författningar och att
deras kvalitetskriterier ska utgå från skolförfattningar. De skriver vidare att
de väger in kunskap från vetenskaplig expertis och kvalitetssäkrar underlag med
hjälp av vetenskapliga experter.
Många
fluffiga ord men inte ett enda svar på mina frågor eller en enda vetenskaplig
källa för sina påståenden. Vilka ”experter” har de i själva verket anlitat?
Varför har Skolinspektionen inte helt enkelt vidarebefordrat mitt mejl till dessa
”experter” och bett dem ta fram de vetenskapliga källor som de utgått ifrån när
de förhandsgranskade rapporten och godkände dess vetenskapliga kvalitet?
Det
mest substantiella man nämner är att Skolinspektionens arbete följer nationella
mål och riktlinjer, styrdokument och skolförfattningar. Som källor i själva
rapporten anger man också endast politiska styrdokument till det som de skriver
om adhd, NPF och NPS. Det är varken vetenskap eller de vetenskapligt
accepterade källor som jag efterfrågade.
Hur
drabbas omogna barn när politiska direktiv går före vetenskaplig kunskap?
Är
det i själva verket så att Skolinspektionen inte primärt arbetar efter
vetenskap och beprövad erfarenhet eller strävar efter att uppmuntra till källkritik?
Är det kanske så att de i stället primärt följer politiska direktiv när det
gäller deras arbete med adhd, NPF och NPS? Och detta utan att självständigt
källkritiskt granska det vetenskapliga innehållet i de politiska styrdokumenten
som ligger till grund för deras arbete? Det skulle ju i så fall kunna innebära
att Skolinspektionens arbete, och därigenom den skola de är satta att granska,
inte bygger på en vetenskaplig grund i enlighet med skollagen. I stället verkar
de främst följa politiska beslut utan att ta hänsyn till vetenskaplig
trovärdighet eller underbyggnad.
Kan
det i så fall vara så att man har i den politiska processen att ta fram
styrdokument för skolans arbete missat eller underlåtit att ta med
forskningsresultat som visar att de yngsta barnen i klassen utvecklar adhd i
högre grad?
För
att kunna avgöra det behöver man följa upp de politiska beslut som
Skolinspektionen anger ligger bakom deras narrativ om adhd, NPF och NPS. Som
jag skrev ovan kommer det att bli målet för en kommande granskning. Men innan
den granskningen kommer jag att granska
de vetenskapliga källor som SPSM utgår ifrån när de presenterar sitt
utbildningspaket om adhd och NPF. Detta eftersom det som skrivs där förefaller vara
centralt för både Skolinspektionens och för Specialpedagogiska skolmyndighetens
arbete. Fortsättning följer alltså…